Elektrisch rijden is steeds meer in trek: ongeveer 20% van de verkochte auto’s in 2020 was elektrisch. Toch zijn bij appartementencomplexen nog maar weinig laadpalen voor elektrische auto's beschikbaar. Dit kan een belemmering vormen voor bewoners van VvE’s die ook eigenaar zijn van elektrische auto's. Het is namelijk fijn om je auto op te laden op je eigen parkeerplek als je elektrisch rijdt.
Bij appartementencomplexen deel je het parkeerterrein of de garage met andere bewoners, waardoor je niet zelfstandig kunt beslissen over de installatie van een laadpunt. In plaats daarvan moet je dit regelen via de VvE. Dit is anders dan bij een eigen woning, waar je zelf kunt beslissen over de plaatsing van een laadpaal in de tuin of garage.
Er zijn een aantal redenen om als VvE met laadpalen aan de slag te gaan:
Een duurzamere VvE. Door het installeren van laadpalen wordt elektrisch rijden gestimuleerd. Elektrisch rijden is duurzamer dan rijden op fossiele brandstoffen, omdat het minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Als VvE draag je bij aan een duurzamere samenleving.
Bereikbaarheid: bezoekers van bewoners in de VvE die elektrisch rijden kunnen hun auto opladen bij de VvE.
Aantrekkelijker voor potentiële huurders/kopers: Steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden. Door als VvE laadpalen te plaatsen, kan het wonen in een appartementencomplex aantrekkelijker maken voor potentiële huurders of kopers die elektrisch rijden.
Mogelijkheid tot extra inkomsten: Indien de VvE besluit om de laadpalen aan te bieden tegen een marktconform tarief voor externe gebruikers, kan de VvE extra inkomsten genereren.
Het wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten heeft als doel leden van een VvE het recht te geven om een laadpaal te plaatsen op de parkeerplaats of in de parkeergarage van de VvE, zonder daar toestemming voor te vragen. Het enige wat het lid hoeft te doen is de VvE informeren en een werkplan opstellen. Dit geeft VvE leden meer vrijheid zelf te beslissen, maar is niet altijd beter.
Om kosten en overlast te beperken kan het beter zijn om samen met andere leden en de VvE laadpalen te plaatsen. Ook zal de garage of parkeerplaats er minder ‘rommelig’ uitzien wanneer de laadpalen bij elkaar staan en/ of hetzelfde type zijn.
Het wetsvoorstel is nog niet rond en de organisatie VvE Belang heeft een aantal bezwaren ingediend. U leest in dit artikel van VvE Belang meer over het voorstel en de voor- en nadelen.
Het is een optie om als VvE te kijken naar de mogelijkheden en kosten van het installeren van laadpalen. Er zijn verschillende opties mogelijk zoals gedeelde laadpalen of individuele laadpalen voor elke parkeerplaats. Het is ook belangrijk om te kijken naar de capaciteit van de stroomvoorziening en of deze geschikt is voor het plaatsen van laadpalen.
Als bewoners een privé parkeerplaats hebben en een eigen aansluiting willen, is het een optie om binnen de wet notificatieplicht hier mee aan de slag te gaan zonder toestemming van de VvE. Afhankelijk van hoeveel laadpalen er al zijn, kan het voorkomen dat een bewoner extra kosten maakt voor het aanpassen van de netaansluiting.
Als er goede afspraken gemaakt worden, kan het ook een optie zijn om een laadpunt met ‘prive’ gebruiksrecht te realiseren op een gemeenschappelijke parkeerplek.
Als binnen de VvE prive parkeerplekken zijn, en meerdere bewoners of de VvE wil gezamenlijk aan de slag met het plaatsen van laadpalen, kan het verstandig zijn de prive parkeerplekken her te verdelen qua locatie, om ervoor te zorgen dat de laadpalen bij elkaar geplaatst worden. Dit is makkelijker om de laadinfrastructuur te realiseren, veiliger en ziet er ook ‘netter’ uit.
Het is mogelijk om de laadpalen samen met de VvE aan te schaffen. In de praktijk betekent dit dat bewoners een laadpas krijgen waarmee zij de auto kunnen laden. Dit is met name gunstig wanneer er de mogelijkheid is om gedeelde parkeervakken voor elektrisch laden in te richten. De VvE maakt samen keuzes over de leverancier en de realisatie. Het collectief realiseren van laadpalen heeft veiligheid ook als groot voordeel doordat alles door dezelfde uitvoerder wordt uitgevoerd en de VvE beter in staat is de laadpalen te beheren.
Load balancing. Een voordeel is dat er gebruikgemaakt kan worden van zogenaamde 'load balancing' om de beschikbare stroom op de aansluiting eerlijk te verdelen. Op deze manier kunnen ook in de toekomst laadpalen toegevoegd worden zonder dat dit tot problemen leidt. Bespreek altijd met de installateur de wens om in de toekomst uit te kunnen breiden, dan kunnen eventuele voorbereidingen al getroffen worden.
Laadvermogen. Qua vermogen is bij woningen vaak 11kW voldoende, een gemiddelde auto is dan in een nacht volgeladen. Als de capaciteit beperkt is, kan er ook worden gekozen voor een 1-fase laadpunt, maar dan duurt opladen een dag of soms zelfs langer.
Netaansluiting. Tot slot de tip om, als uitbreiding van de algemene netaansluiting noodzakelijk is, deze zo spoedig mogelijk aan te vragen. Netbeheerders hebben vaak een lange wachttijd hiervoor.
Een laadpaal regelt de veilige verplaatsing van elektrische energie van het net naar het voertuig. Deze energie wordt meestal als wisselspanning (AC) aangeboden aan de auto, waar deze wordt omgevormd tot de gelijkspanning (DC) waarop de auto werkt.
Naast het zorgen voor de doorgifte van stroom naar de auto heeft een laadpunt vaak ook een betaalsysteem. De paal registreert uw laadpas en communiceert met de ‘backoffice’: het systeem dat de betalingen regelt.
Er zijn verschillende soorten laadpalen op de markt. Hieronder leest u met welke eigenschappen u rekening moet houden.
Dit hangt er uiteraard vanaf hoeveel auto’s u gelijktijdig wilt opladen. Bedenk hierbij:
Hoeveel elektrische auto’s u binnen de VvE wilt kunnen opladen. U kunt kiezen voor algemene oplaadpunten, of als er specifieke parkeerplekken per appartement zijn, kan ook per gewenste plek een laadpaal worden geplaatst. Het is vaak installatietechnisch het makkelijkst en veiligst om laadpalen bij elkaar te plaatsen.
Of u laadpalen voor bezoek wilt hebben.
Wilt u voorbereiden op een uitbreiding, maar nog geen extra laadpalen plaatsen? Zorg dan dat er in ieder geval al (loze) leidingen worden gelegd. Uw installateur kan u hierover adviseren.
Om auto's op te laden is in ieder geval een 3-fase aansluiting aan te raden. Of uw aansluitwaarde hoog genoeg is hangt ervan af hoeveel het gebouw verbruikt. Kunt u 's nachts laden en gebruikt uw gebouw dan weinig? Dan kunt u met een kleine aansluiting al een paar auto's laden.
Hieronder staan enkele voorbeelden met indicatieve laadsnelheden. Let op dat de werkelijke snelheid wordt beperkt wanneer andere apparaten (veel) stroom vragen. Welke aansluitwaarden er zijn hangt af van uw netbeheerder.
1 x 25 A - 5,8 kW
1 x 35 A - 8,1 kW
3 x 16 A - 11,0 kW
3 x 25 A - 17,2 kW
3 x 80 A - 55,2 kW (e.g. 2*22kW + 1*11kW; of 5*11kW)
Als u meerdere auto’s gelijktijdig en snel wilt laden is het verzwaren van de netaansluiting vaak nodig. Omdat de netbeerheerder dit niet altijd op korte termijn kan doen is het verstandig een verzwaring van uw aansluiting zo snel mogelijk aan te vragen. Dit doet u eenvoudig via mijnaansluiting.nl. In tussentijd kunt u dankzij load balancing laden binnen de bestaande aansluiting.
U kunt als VvE advies krijgen voor het plaatsen van laadpalen en daar subsidie voor aanvragen via het zogenaamde subsidie voor laadpuntenadvies. De subsidie valt binnen de Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (SVVE) en biedt de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor de kosten van een oplaadpuntenadvies. De subsidie is er voor Verenigingen van Eigenaars (VvE's), woonverenigingen en wooncoöperaties met een eigen parkeergelegenheid.
Met een laadinfrastructuur biedt u de bewoners en bezoekers van de VvE de mogelijkheid om elektrische auto’s op te laden. U kunt hier financiering voor aanvragen via het warmtefonds. Het gaat om een lening.
U vindt meer informatie over de financieringsopties via de subsidiepagina.
Op zoek naar meer informatie en een handig stappenplan voor laadpalen met de VvE?
Vereniging Eigen Huis heeft een uitgebreide brochure samengesteld voor VvE's en bewoners die laadpalen willen aanschaffen. De brochure heeft een handig stappenplan en een juridische toolkit.
Wij helpen u graag en ons team zit voor u klaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur.