Ga direct naar hoofdcontent

Besluitvorming voor stap 5: uitvoeren

Om door te gaan met de uitvoering van de maatregelen heeft u definitieve offertes, financiering en soms een vergunning nodig. U bereikte in stap 3 met de VvE een principeakkoord voor het aanvragen van de offertes, financiering en vergunningen. Na de aanvraag kan het zo zijn dat de plannen van de VvE aangepast moeten worden, bijvoorbeeld als de vergunning wordt afgewezen. De aangepaste plannen en kosten hebben opnieuw een akkoord van de VvE nodig bij een Algemene Leden Vergadering (ALV). U kunt hier met de VvE een procesbegeleider voor inschakelen. U leest hier voorbeelden waarbij plannen worden aangepast en een nieuw akkoord van de VvE nodig is. 

Als de kosten hoger uitvallen dan eerst gedacht

De kosten in de definitieve offertes zijn soms hoger dan de kosten van de eerste offerte. De VvE moet akkoord gaan met de hogere kosten tijdens een ALV. Als u met de VvE eerder heeft afgesproken dat de kosten een bepaalde hoeveelheid mogen afwijken, hoeft u daar niet opnieuw over te beslissen. 

Als u geen subsidie of lening kunt aanvragen

Soms krijgt de VvE geen subsidie of lening, omdat u bijvoorbeeld met de VvE niet aan de voorwaarden voldoet of de aanvraagtermijn is verstreken. De VvE moet dan opnieuw beslissen over de plannen, uitvoering en kosten. Sommige VvE’s verhogen bijvoorbeeld de maandelijkse VvE bijdrage om de maatregelen toch te betalen. U kunt ook het plan zo aanpassen dat u wel aan de voorwaarden voldoet. 

Als de vergunningsaanvraag is afgewezen

Soms krijgt de VvE geen vergunning terwijl dit wel nodig is. In dat geval moet u de plannen aanpassen en opnieuw een vergunning aanvragen. Een nieuwe vergunningaanvraag kost opnieuw geld. De VvE beslist vervolgens opnieuw over de nieuwe plannen en kosten. 

Uitvoering

Heeft u aanpassingen gedaan en heeft u met de VvE een nieuw definitief akkoord? Dan kunt u door naar stap 5: uitvoeren.

Heeft u een vraag voor ons?

Stuur ons gerust een e-mail of pak de telefoon. Ons team zit voor u klaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:30 uur.


3 dames van de klantenservice met telefoon, laptop en headset
Team Klantenservice